Dhaaraa370

Tuesday 16 October 2018

विज्ञान और धर्म की आस्तिकता - नास्तिकता



विज्ञान कहने से सामान्य तौर पर हम भौतिक विज्ञान, रसायन विज्ञान या जीव विज्ञान समझते हैं. और तो और जीव विज्ञान तो अपना दायरा सिर्फ शारीरिक पक्ष तक हीं सीमित कर रखा  है. जबकि शरीर में  शारीरिक पक्ष से कई गुना बड़ा  दायरा, शुक्ष्म एवं कारण शरीर का है जो जीव विज्ञान के दायरे में है ही नहीं.

धर्म के दायरे में हम सिर्फ धार्मिक कर्मकांडों - बाबा, मौलवी और पादरी - मंदिर, मस्जिद, चर्च और गुरुद्वारों को लाते हैं.

लेकिन दृष्टिकोण बदलते हीं आप देखेंगे कि विज्ञान का दायरा वहीं  जाकर ख़त्म होता है जहाँ धर्म (आध्यात्म) का दायरा. और वह दायरा है  "अंतिम सत्य का अन्वेषण" .

अब सवाल यह खड़ा होता है की आखिर वह अंतिम सत्य है क्या? कोई अंतिम सत्य  हो भी सकता है क्या?

आगे बढ़ने से पहले आइये एक नजर डालते है,  समाज  ने विज्ञान एवं धर्म के माध्यम से क्या खोया क्या पाया?

विज्ञान (भौतिक) ने  समाज को नित्य नए  तकनीक दे रही  है जिससे जीवनयापन को आसान से आसान बनाया जा सकता है. उद्योग, संचार, ट्रांसपोर्टेशन, मेडिकल सुविधा, आर्तिफ़िसिअल इंटेलिजेंस वगैरह वगैरह. इससे ऊपर कुछ किया भी नहीं है और किया जा भी नहीं सकता है.

साथ में इसने हमें दिया है अस्त्र शस्त्रों का जखीरा, नए नए जानलेवा रोग जिससे न सिर्फ लाखों रोगी तमाम मानसिक एवं शारीरिक पीड़ा को भोगने को मजबूर हैं बल्कि सामूहिक विध्वंस के अस्त्र शस्त्र दुनिया को मिटाने के लिए बेताब हो रहे  हैं.

धर्मं ने हमें यह सिखाया है कि हमें अपने ज्ञान एवं कर्मेन्द्रियों का बेहतर और उचित इस्तेमाल कैसे करना है ताकि हम अच्छे भाई-बहन, अच्छे पति-पत्नी, अच्छे माँ-पिता और अच्छे नागरिक बन सकें और अंततः धर्म, अर्थ, काम और मोक्ष की प्राप्ति कर सकें.

साथ में इसने हमें दिया है अंधविश्वास और अंधभक्ति जिसके चपेट में आकर हमारे मासूम भाई बहन न सिर्फ अपनी जिंदगी बरबाद कर लेते हैं बल्कि सामजिक एवं देश के विकाश के लिए हानिकारक भी सिद्ध होते हैं.

अगर हम विज्ञान के शिक्षा पक्ष (बुध्धि) और धर्म के ज्ञान पक्ष (विवेक) को एक साथ मिला दें तो न सिर्फ हमारी व्यक्तिगत जीवन यात्रा शानदार हो जाती है बल्कि हम एक ऐसे समाज की रचना कर पाते हैं   जहाँ न अश्पृश्यता होगा न भुखमरी, ना आतंकवाद होगा और न अज्ञान , ना चाटुकारिता होगी न शोषण.

फिर हम विज्ञान के "बिग बैंग सिद्धांत" और "धर्म के एकोअहम बहुश्यामः" सिद्धांत की समानता को समझ पायेंगे. दोनों ही हमें उस अंतिम सत्य तक पहुँचाने की कोशिश कर रहा है कि हम सभी एक ही उर्जा का विभिन्न अभिव्यक्ति मात्र हैं, हम सब एक ही इश्वर के संतान हैं.

धर्मपूर्ण विज्ञान और वैज्ञानिक अध्यात्म (धर्म) इस वक्त की मांग हैं और पंडित श्री राम शर्मा आचार्य (अखिल विश्व गायत्री परिवार के संस्थापक) ने वैज्ञानिक अध्यात्म का प्रतिपादन करने के पश्चात यह घोषणा कई दशक पहले कर चुकें हैं की वैज्ञानिक अध्यात्मवाद ( गायत्री विद्या एवं यज्ञ विज्ञान) के द्वारा धरती पर स्वर्ग का अवतरण तय है.
गायत्री विद्या हमारे चिंतन एवं ज्ञान पक्ष को  जबकि यज्ञ विज्ञान हमारे कर्म  पक्ष को सार्वभौमिक एवं सार्वकालिक  बनाता है.
यही है हमारे भारत के धर्मं एवं ऋषि परंपरा का वैज्ञानिक अध्यात्मवाद .



Thursday 6 September 2018

Mess of "MEESHA" verdict

                                       

                                             Mess of "MEESHA" verdict



The Supreme court said the creativity and imagination of an author cannot be held hostage to the vagaries of subjective perception, whims and fancies of Individual.

With due respect to Supreme Court and the learned judges, I would love to understand following
     
   My lord, art and literature belong to subjective domain, how  can I or you have an objective opinion on it?

   My lord, if judges are really so objective in taking decisions,how does one bench overturns verdict of another?

  Your honour, creativity does not know boundaries, under such a situation, while giving shape to free flowing thoughts,

If a writer lands up degrading Indian Tricolour,

If a writer lands writing a sensuous story on “Nyay ki devi (blind)” and the Judges, depicting every minute details,

If a writer lands writing a love story on “pro phet” and “Mari am” ,

will you treat him in the same manner, will the society, will the nation treat him in the way shown by you or you will have some other perception based justification to award punishment to such writer?

Your honor, we all respect FOE, we all respect creativity, we all respect art and literature but one thing must be kept in mind that perception cannot be out rightly ignored.
Disclaimer: This write up has no intention to hurt feelings of any person or organization or community. Some hypothetical situations were created to clear the point.

Jai hind

Wednesday 5 September 2018

NOTA:महाजनों येन गताः स पन्थाः



महाजनों येन गताः स पन्थाः 


“NOTA” the elementary stage of power to reject. I don’t believe in power to reject but I believe in power to create, create a society where quality prevails, create a society where quality is defined as protector of down trodden, create a society where quality works for the betterment of not so qualified, create a society where quality respects ignored and left out people, create a society where quality takes an extra mile to make others equally qualify.
“NOTA”, Reservation and SC/ST Act will not bridge the gap, it may satiate the ego of one or the other group.
No divisive legislation can bring inclusivity, no partisan patron can promote nationalism.
Time has come to stand united and prove that political science is not above social science.
Social institutions are more important than political institutions and will remain so forever.

It will be in right taste to mention that all political parties and stake holders may align their priorities keeping social and nation interest on top most priority. 

Friday 27 July 2018

नेता जी अंकल ( Leader Uncle)











नेता जी अंकल-हंटर वाले अंकल

डर गई जो बिजलियों से जल-कणों की अमर सेना;
तो धरा पर कौन फिर    जीवन-अमृत बरसाएगा।
कट गए जो स्वप्न तेरे    तिमिर की तलवार से-
कौन फिर जीवन में तेरे      भोर लेके आएगा॥-- अतुल पांडे


मुजफ्फरपुर बालिका संरक्षण गृह में १०-१२ वर्ष के बच्चियों ने जब अपने हृदयविदारक दर्द का कोर्ट के सामने बयान किया तो मानवीय मूल्यों में भरोसा रखने वाले मानवों ने हौसला और हिम्मत दिखने के बजाय, उलटे को उलट कर सीधा करने के बजाय आत्मसमर्पण करते दिखे. ऐसा लगा जैसे समाज किंकर्तव्यविमूढ़ हो गया है और मज़बूरी में अनाप सनाप बक रहा है,
पिछले दिनों जिस स्तर पर औरतों के प्रति हिंसा की घटनाए प्रकाश में आई हैं, हम सबको सोचने पर मजबूर कर दिया है. मुझे जो समझ आता है उसके अनुसार, किसी भी समस्या का समाधान तब तक नहीं हो सकता जब उसके कारण को न समझ पायें. रोग का समुचित इलाज तब तक संभव नहीं जब तक रोग को पकड़ न लें.
इन घटनाओं की जड़ में जाने से यह पता चलता है कि यह बीमारी शारीरिक जरूरतों से सम्बन्ध नहीं रखता इसलिए शारीरिक उपाय करना भी खाना पूर्ति करना मात्र होगा. या यूँ कहें के शारीरिक उपाय की व्यवस्था बनाकर हम  इस बीमारी को और अगले स्तर पर ले जाने की व्यवस्था कर रहे हैं तो अतिशयोक्ति नहीं होगी. अब जरा सोचिये, इन तमाम आरोपियों की जीवन संगीनियाँ इन्हें देवता के रूप में सुबह शाम पुजती रही होंगी और राजनीतिक मजबूरियां कुछ ऐसी हो सकती है की आज भी पुजती हुई दिखें. अब जब जीती जागती परियां इनके हवस की बेलगाम भूख को तृप्त नहीं कर पा रहीं है तो सेक्स कियोस्क में रखे सेक्स डौल इनके भूख को कैसे नियंत्रित करेगी.
साहब आप माने या ना, यह समस्या शारीरक न हो कर मानसिक, वैचारिक, मूल्य रहित जीवन शैली का  परिणाम है. मैं इस समाज के लोगों से कुछ तीखे सवाल पूछना चाहता हूँ , कृपया अन्यथा न लें. क्यूंकि खतरनाक बीमारी के इलाज के लिए ऑपरेशन के दर्द को बर्दाश्त करना भी समझदारी ही कहलाती है. 
सवाल १. हमारा स्तित्व हीं नारी से शुरू होता है, हमारी माँ, बहन,बेटी, चाची, भाभी, .....हम सबके घर में होती तो हैं, पर कभी किसी अपराधी ने अपने हीं घर में नारी के स्तित्व पर कोई हमला किया है क्या? ( अपवाद को छोड़ दें-वो भी हमारे सांस्कृतिक दिवालियापन का ही नतीजा कहा जाएगा) 
जबाब आएगा नहीं. हमारी माँ हमारे लिए देवी, हमारी बहन-बेटी  हमारे लिए जान का टुकड़ा, चाँद का टुकड़ा (पता नहीं क्या क्या उपमा सुरक्षित रखते हैं) होते हैं, जबकि शारीरिक रूप से देखा जाए तो दोनों नारियों में कोई फर्क नहीं है. एक की हम पूजा करते हैं और दुसरे को सिगरेट से जलाते हैं. मासूम बच्चियों के शरीर,दिमाग और दिल का इस तरह मर्दन करते हैं जिसे जानकार राक्षस भी शरमा जाए. फर्क सिर्फ वैचारिक स्तर पर है, हमारे दिलों दिमाग में यह बात बिठाया गया है कि माँ इश्वर की साक्षात् स्वरुप है और उसके पालन में छोटी सी भी भूल होने पर पारिवारिक स्तर पर बचपन से हीं सुधार के डोज दिए जाते रहे हैं
आप कह सकते हैं तो क्या उस समय तक, तब हमारी वैचारिक कमजोरी दूर न हो जाए, हमें कुछ नहीं करना चाहिए. जी नहीं मै ऐसा बिलकुल नहीं कह रहा. हमें इस आसुरी समस्या को निम्न्लिखित स्तरों पर एक साथ लड़ना होगा;
१. तात्कालिक उपाय- ऐसे घटनाओं का सामूहिक विरोध एवं प्रतिरोध, कानून व्यवस्था को मजबूत करना, त्वरित न्याय की व्यवस्था के लिए सरकारों को आंदोलन के माध्यम से मजबूर करना 
२. पुरुष एवं महिला की जनसंख्या अनुपात में  सुधार- इस बात से नाकारा नहीं जा सकता की लड़कों के तुलना में लड़कियों की संख्या आज भी बहुत कम है, और ऐसे बहुत से पुरुष हैं जिन्हें  समाज के स्वीकार्य दायरे के अंतर्गत  परिवार बसाने का अवसर नहीं मिलता. इस  के लिए सामाजिक मुहीम चलाना जैसे, दहेज़ मुक्त व्याह, भ्रूण हत्या पर पूर्ण रोक, लड़कियों के प्रति सामाजिक नकारात्मक सोच ( ग्रामीण स्तर पर खास तौर से) को बदलने के लिए प्रयास इत्यादि
३. आजादी से बर्बादी- विचारों की स्वंत्रता,  सृजनशीलता, कला क्षेत्र में आजादी जैसे भ्रमित करने बाले बड़े शब्दों की आड़ में जिस तरह हिंसा और सेक्स हमारे समाज के सामने परोसा जा रहा है, इससे हमारा वातावरण बुरी तरह प्रदूषित हुआ है. आज हमारे समाज के ६ वर्ष के बच्चे का भी आराम से पोर्न मटेरियल तक पहुँच है. हमने उनका बचपन उनसे छीन लिया, किशोरों का किशोरावस्था उनसे छीन लिया ताकि हम अपना धंधा चमका सकें. आपका धंधा तो चमक गया लेकिन समाज का भविष्य अँधेरे की और प्रवृत हो गया है. आपकी आजादी किसी की बरबादी हो सकती है, जब तक इस संवेदन्शीलता के साथ हम काम नहीं करेंगे, हम अपने सामजिक दायित्वों के साथ धोखा करते रहेंगे.
४. वातावरण परिष्कार- पर्यावरण प्रदुषण से हम परिचित और चिंतित हैं लेकिन वातावरण प्रदुषण आज भी हमारे ध्यान को आकर्षित नहीं किया है. जिस प्रकार वायुमंडल के प्रदूषित होने से नए नए खतरनाक बीमारियों का समाना करना पड रहा है और हम इसके लिए बहुत गंभीरता पूर्वक उपाय कर रहे हैं. उसी प्रकार गलत विचारों के उत्पादन और संप्रेषण से अंतरिक्ष (वातावरण) बुरी तरह से प्रदूषित हो चूका है. इसका नतीजा हम साफ़ देख सकते हैं की छोटे छोटे बच्चे भी यौन हिंसा में शामिल हो रहे हैं. हमें पारिवारिक, शैक्षणिक, सामाजिक स्तर पर मूल्य आधारित जीवन को प्रायोजित करना पड़ेगा 

इतना तो तय है कि हवस के पतंग को ढील देकर नीचे नहीं गिराया जा सकता है, वह और नई उंचाई पर चढ़ेगा, अगर हमें  उसे नीचे उतारना है तो अनुशाशन की डोर को खींचना हीं होगा, उलटे को उलटकर हीं सीधा किया जा सकता है.
जय हिन्द 

Monday 9 July 2018

Indian National Congress (INC) Or Hindu Congress


MAJ (Md.Ali Jinnah)called INC 
a Hindu Congress

"Secularism" is the most talked about topic in the independent India. It is more so today, when India is ruled by BJP (Bhartiya Janta Party) and its ally (NDA) led by Shri Narendra Modi as PM. Congress leaves no effort to brand current government and its leading political party BJP as a Hindu Party, anti Muslim or communal party (both words have become synonymous). 

To appreciate the facts linked to perception based branding of any political organisation as secular or non secular, I will take you to pre-independence era of India. India was inching towards independence from English dominion and "Two nation" theory was gaining strength. The patron of " Two nation" theory Md. Ali Jinnah was not at all in mood to accept independence as one nation on certain notions which he categorically mentioned in his write ups to British government in order to justify his demand. He said:

1.  Muslim India will never accept any method of framing the constitution of India by means of  one constitution making body for all India in which mussulmans will be in hopeless minority.
2.  Nor will they agree to any united India constitution, federal or otherwise, with one centre, in which, again they will be in hopeless minority, and will be at the mercy of perennial Hindu majority domination.
3.   Further, any attempt to set up a provisional government at the centre, which would be in any way prejudice or militate against the Pakistan demand, will not be acceptable to us, as the thin end of the wedge, as it is sought by Hindu India under the term of the Provisional "National" Government of India.
4.   If the labour government wishes to prove its bonafides to give freedom to the peoples of this sub continent, they must face realities and facts as they are. First, the Hindus and the Mussulmans are two major nations living in this sub-continent, and there are Muslim Provinces and Hindu Provinces, and it is the high time that the British government apply their mind definitely to the division of India and the establishment of Pakistan and Hindustan , which means freedom for both, whereas an united India means slavery for mussulmans and complete domination of the imperialistic caste Hinduraj throughout this sub-continent, and this is what the Hindu Congress (http://www.nationalarchives.gov.uk/wp-content/uploads/2014/03/cab127-1361.jpg) seeks to attain by constant threats to all and sundry...


If we just go by the highlighted portion of above statements made by Md. Ali Jinnah, he had brandished the then Political Party in the helm of the affairs as "Hindu congress" and in no mincing words linked the INC with word like "Hindu Majority domination", "Hindu India". In view of the above fact, can INC claim to be secular party, if yes, why BJP should be called communal?
If one has to make up their mind about secular credential of INC ( Indian National Congress) after going through the letter and its annexure written by Md. Ali Jinnah to then British government, what will be your opinion on the subject. Kindly comment in comment box.
Disclaimer: It is just for academic purpose and not for any political purpose.

मैं जंग लगी तलवार नहीं , मैं बेवश लाचार नहीं,

भारत एक शक्तिपुंज 
समर्पित भारतीय 















मैं जंग लगी तलवार नहीं , मैं बेवश लाचार नहीं,

मैं सर से पैर बबंडर हूँ, 
चल पडूँ तो मस्त कलंदर हूँ
बस इन्तेजार उस पल का है,
जब लगे सब्र अब छलका है .
मैं महाराणा का हूँ प्रताप , 
मैं वीर शिवा का पलटवार
मैं पृथ्वीराज का शब्दभेदी, 
रानी लक्ष्मी का प्रतिकार,
मैं समर आल्हा उदल का, मैं कोरा प्रचार नहीं.
मैं जंग लगी तलवार नहीं ........
मैं वीर सुभाष का देशप्रेम, 
मंगलपांडे का शंखनाद ,
मैं चंद्रशेखर की आजादी, 
मैं दिनकर जी का राष्ट्रवाद ,
मैं भगत सिंह का इन्कलाब , मैं कायरता का द्वार नहीं
मैं जंग लगी तलवार नहीं ..........
मैं भागीरथ का तप कठोर, 
मैं ऋषि अगस्त्य का आत्मज्ञान ,
मैं परशुराम का फरसा हूँ, 
मैं विश्वामित्र का ब्रह्मज्ञान ,
मैं ऋषि दधिची का हड्डी हूँ, मद, लोभ, दंभ का सार नहीं
मैं जंग लगी तलवार नहीं .......
मैं हूँ अनादि, मैं हूँ अनंत , 
मैं हनुमान, मैं जाम्बंत ,
मैं चक्र सुदर्शन केशव का , 
मैं श्री राम का धनुष बाण ,
मैं नेत्र तीसरा शिवजी का, मैं अश्रु का धार नहीं.
मैं जंग लगी तलवार नहीं , मैं बेवश लाचार नहीं,

Friday 6 July 2018

Five Years of #Modi Vs 55 years of Congress












MODI: Man of Divine Inspiration  
or  
Modi: Man of Dividing India
Shri Narendra Damodar Modi, Popularly known as Shri Narendra Modi, Prime Minister of India is a man who can be loved, who can be hated but cannot be ignored. PM Modi is known for his honesty, stretched working hours, speech delivery, visionary and charismatic leadership. The seer reason for such contrasting experience lies in silence of previous PM Shri Manmohan singh, sarcastically known as “Maun Mohan Singh”. While analyzing performance of PM Narendra Modi we will have to take stock of following initiatives taken by him. I am providing you some insight to reflect upon, verify, and make a well informed opinion than to make perception based opinion. I have placed the following initiatives taken by Modi Sarakar before you all for your critical appreciation and necessary comments:
1.     Make in India
2.     GST
3.     Demonitization
4.     Swachh Bharat Abhiyan (Clean India Mission)
5.     Jan Dhan Yojna
6.     MUDRA Bank Yojana: MUDRA stands for Micro Unit Development and Refinance Agency. MUDRA Bank yojana act as regulator of Micro finance institutions and provide credit up to Rs.10 lakh to small entrepreneurs. There are three categories under MUDRA bank scheme: Shishu - the starters-covers loan up to Rs.50,000, Kishor - the mid stage finance seekers-covers loan above Rs.50,000 and up to Rs.5,00,000 and Tarun - growth seekers- covers loan above Rs.5,00,000 and up to Rs. 10,00,000

7.     Start Up India- Stand Up India

8.     Compaign on building toilets

9.     Gram Uday se Bharat Uday

10.                       Ujjwala Scheme: almost 6 crores poor houses have got free LPG connections.

11.                       Pradhanmantri Jeevan Jyoti beema Yojna- This is a life insurance scheme with age limit of 18 to 50 years. The annual premium is under this scheme for life cover of Rs.2, 00,000 is Rs.330 per year.
12.                       Pradhanmantri  Suraksha beema Yojna- This is a life insurance scheme with age limit of 18 to 70 years and here the annual premium is Rs.12 per year. It covers accidental death and full disability of Rs.2, 00, 00 and Rs.1, 00,000 for partial disability.
13.                       Pradhan Mantri Kaushal Vikas Yojna (Skill development Plan)
14.                       Pradhan Mantri Aavaas Yojna
15.                       Pradhan Mantri Phasal Beema Yojna
16.                       Soil Health Card Scheme- This scheme provides every farmer a soil health card. The card will carry crop wise recommendations of nutrients/ fertilizers required for farmers to improve productivity. The budget allotted Rs.100 crore for issuing cards.
17.                       Ensuring availability of Neem coated urea to farmers
18.                       Highest ever increase in MSP
19.                       Beti Bachaao Beti padhaao
20.                       Sukanya Samridhi Account-  the account can be opened in the name of girl child it will get highest interest rate of 9.2%, exemption from Tax u/s 80c. The maturity of account is 21 years from date of opening account or marriage of girl child whichever is earlier. Initial deposit of Rs.1000 and thereafter any amount in multiple of Rs.100 can be deposited to maximum of 1.5lakhs.
21.                       Indradhanush- Immunize all children against seven vaccine preventable diseases namely diphtheria, whooping cough (Pertussis), tetanus, polio, tuberculosis, measles and hepatitis B
22.                       PM Sansad Adarsh Gram Yojana- the Members of Parliament who are made responsible for developing the socio-economic and physical infrastructure of at least three villages by 2019 and total eight villages by 2024. The goal of this scheme is to create 6,433 model villages (Adarsh Grams) by 2024.
23.                       Deen Dayal Upadhyaya Gram Jyoti Yojana- The aim of DDUGJY is to provide continuous power supply to rural India. Under this scheme government plans to invest Rs 75,600 crore for rural electrification.
24.                       "Ayushman Bharat": Health for all flagship scheme
25.                       Promotion of Digital and cashless India
26.                       Atal Pension Yojna- This is targeted at unorganized sector workers with age limit of 18 to 40 years. Depending on the contribution, pension will start at the age of 60 years. Government will contribute 50% of total contribution or Rs.1000 whichever is lower.The beneficiary will get guaranteed pension of Rs.1000 to Rs.5000 per month.
27.                       Udaan Project: Udaan, is the Special Industry Initiative (SII) for J&K state. This scheme is to provide skills and enhance employability of 40,000 youth over a period of five years in key high growth sector
28.                       Namami Gange
29.                       India's entry into the export control regimes - Wassenaar Arrangement, the Australia Group and the Missile Technology Control Regime (MTCR)
30.                       One Rank One Pension (OROP)
31.                       Pandit DeenDayal Upadhyaya Shramev Yojana- A dedicated Shram Suvidha Portal that would allot Labour Identification Number (LIN) to nearly 6 lakhs units and allow them to file online compliance for 16 out of 44 labour laws

Universal Account Number will enable 4.17 crore employees to have their Provident Fund account, hassle-free and universally accessible. 
32.                       Mahatma Gandhi Pravasi Suraksha Yojana: MGPSY is a special social security scheme for the overseas Indian workers in possession of Emigration Check Required (ECR) passports. It is a voluntary scheme which includes Pension and Life Insurance and designed to help workers to meet their three financial needs: saving for retirement, saving for their return and resettlement, and providing free life insurance offering coverage for death from natural causes.
33.                       AMRUT: This stands for Atal Mission for Rejuvenation and Urban Development. The focus of AMRUT scheme is on water supply, sewerage facilities and management, storm water drains to reduce flooding, strengthening of public transport facilities and creating public amenities like parks and recreation clubs etc.
34.                       HRIDAY Yojana: HRIDAY stands for National Heritage City Development and Augmentation. The focus of this scheme is holistic development of heritage cities in the country. The Scheme is being implemented in 12 identified cities namely; Ajmer, Amaravati, Amritsar, Badami, Dwarka, Gaya, Kanchipuram, Mathura, Puri, Varanasi, Velankanni and Warangal. With a total outlay of Rs.500 crores, the scheme has to be completed within the duration of 27 months i.e. in March 2017.

I have left the ground open for readers to make opinion based on their observations and experiences about present government.

How to apply for enhanced Pension (EPS95) on EPFO web site: Pre 2014 retirees

                 Step wise guide A) Detailed steps. 1. Open EPFO pension application page using the link  EPFO Pension application The page ...